17.9.2009

Tulenjohto



Sain tuossa joitakin päiviä sitten pyynnön että kirjoittaisin artikkelin tulenjohdon käyttämisestä tykistön kanssa, joten tässäpä sitä teen nyt.

Tulenjohtoa, eli kun joku kiikarimies painaa hiiren vasenta nappia, ei käytetä kovin usein peleissä. Kuitenkin juuri tällä tulenjohdolla saattaa ratkaista esimerkiksi Teikarsaaren puolustuksen. Yleensä kuitenkin tykit jätetään tyhjiksi tai ammutaan vain jos vihollinen on näköetäisyydellä tykkiin, joka ei ole kovin viisasta koska tykkiä ei ole varsinaisesti tarkoitettu suoran toiminnan aseeksi. Kiikaritähtäinkiväärin laukaus ja tykistö on poissa pelistä.

Venäläinen kranaatinheitin ampuu Terenttilän juoksuhautoihin.

Yleiskatsaus kalustoon


Ennenkuin lähtee ampumaan millään, on hyvä tietää että missä kannattaa käyttää kyseistä mörssäriä. Ohessa pieni kaavio jonka avulla saatatte muistaa paremmin milloin mikäkin on käytännöllisin.

Kranaatinheittimet ovat hyvin lyhyen kantaman aseistusta ja niiden kantomatka rajoittuu pääasiallisesti ampujan näkökentän rajamaille. Täysin hyödytöntä ei tulenjohtaminen silti ole kranaatinheittimienkään osalta, sillä tulenjohtaja pystyy paljastamaan ampujille vihollisen olinpaikat ja helpottamaan tähtäämistä vihollisen kriittisiin pisteisiin sekä antamaan tarkemman palautteen osumasta.


Tykit ja Katyusha raketinheitinlavetti ovat jokapaikanhöyliä, mutta niiden käyttö lähietäisyyksiltä ei ole kovin toivottavaa, sillä ne ovat helppoja kohteita vihollisen kalustolle ja jalkaväelle, erityisesti tykit ovat helppoja kohteita tarkka-ampujille ja myös muuten kiväärinsä käytön taitaville miehille. Jos (jota harmillisen usein näkee) esimerkiksi Katyusha ajetaan näköetäisyydelle vihollisen asemista ampumista varten, on oletettavaa että ampumisen jälkeen saa myös "palautetta" 20mm panssarintorjuntaluotien tai tykinammusten muodossa. Katyushahan on rekan päälle asennettu raketinheitin joten jokainen arvaa mitä tapahtuu rekalle kun nyrkinkokoinen teräsmöykky tulee sen 700km/h konepellistä läpi. Tykkejen ampujat taas ovat etupanssarista huolimatta suhteellisen paljaina vihollisen tarkka-ampujille ja konetuliaseille, joten kannattaa pitää etäisyys.

Keskipitkillä ja pitkillä matkoilla kranaatinheittimet jäävät pelistä pois lyhyen kantomatkansa vuoksi, mutta näissä olosuhteissa Katyusha ja tykit pääsevät niskan päälle. Molempien kantomatka on periaatteessa rajoittamaton joten niillä pystyy ampumaan vihollista lähes jokaiseen kartan kolkkaan. Katyusha ei pysty ampumaan yhtä pitkälle kuin tykistön tykki mutta se on liikkuva pommitusväline joten vaihtamalla ampumispaikkaa pystytään ampumaan pidemmälle ja eri suunnasta.


 Tulenjohdon hyödyntäminen
Kun osataan valita se oikea kalusto, on aika sitten oppia käyttämään sitä muutenkin kuin ampumalla summassa vihollisen suuntaan pelotteeksi. Kranaatinheittimillä voi toki ampua ilman tulenjohtoa syistä jotka ovat lyhyt kantomatka ja helppo osuman havainnointi ilman tulenjohtoa, mutta kyllä sitä kranaatinheittimilläkin pystyy paremmin sutkimaan kantomatkan rajaseudulle.
Kun tiedustelija tai tulenjohtaja tai kuka tahansa yhteistyökykyinen kiikareilla varustautunut sotilas on antanut kohteen, on aika säätää tykki oikeaan suuntaan muutamalla tarkistuslaukauksella ja lukemalla tähtäysruudun tietoja. Tähtäysruutu on ohjeeton ja onkin parempi että opettelette tiedot nopeasti alla olevasta kuvasta sen sijaan että yrittäisin selittää ne suoraan.


(Huom. poistaaksesi kuvasta "kiikaritähtäinristikon" (kuten kuvassa) paina muutamia kertoja kuvakulmavaihtonappia)
Kuvasta olen korostanut tykin korkeussäädöt, suuntausasteikon, sekä molempien asteiden nollakohdat. Lisäksi olen piirtänyt vihreän apuviivan suuntailmaisimen ja kohteen keskikohdan välille. Ensimmäinen asia joka olisi säädettävä on tietenkin tykin suunta. Kannattaa aluksi kääntää tykkiä kartan mukaan silmämääräisesti oikeaan suuntaan, ja sitten avata tähtäysruutu ja tehdä hienosäätöä.
"Panssarivaununuolen" olisi tarkoitus osoittaa suoraan tähtäinristikon keskikohtaan jotta tykki olisi suunnattu kohteeseen jonka tulenjohto on antanut. Korkeuskulmasäätöihin ei ole mitään erityisempää ohjeistusta kuin terve maalaisjärki ja pieni harkinta. Ensimmäisen ammuksen ei ole tarkoituskaan osua kohteeseen, vaan tarkoitus on ensimmäisestä ammuksesta arvioida tarvittava muutos ampumatietoihin osuman saavuttamiseksi. Nollakohdat ilmaisevat kohtia joissa tykki on täysin suorassa ja piippu osoittaa maanpinnan kanssa täysin samansuuntaisesti. Kuvassa olin käyttämässä 203h raskasta kanuunaa (200mm alkaa olemaan jo aika karmaiseva) jossa ei pysty kääntämään tykkiä, vaan tykin sijasta käännetään koko lavettia joten tykki on aina "suorassa".
Tulenjohtaminen

Jos aiot ampua tykillä ja tulenjohtoa haluat, on hyvä tietää miten sitä annetaan itsekkin mikäli satut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai haluat auttaa omaa tykistöä mutta et ole niin kiinnostunut ampumisesta, tai tykistötiimi ei ole löytänyt sopivaa tulenjohtajaa mistään.


Tulenjohtajien on ensisijainen taito on osata antaa kohde realistisesti viholliskohteeseen. Tärkeintä on osata laittaa "tulenjohtokamera" niin että se osoittaa kohdetta, eikä maata tahi ohi, sillä silloin ampuja(t) eivät voi seurata vihollisen liikkeitä tai saada tarpeeksi kattavaa tietoa osumistaan. Antaessa kohde on hyvä laittaa kohde hieman etukäteen vihollisen mahdollisen etenemissuunnan varrelle. Varsinkin jos vihollisen panssarivaunu lähestyy asemia on laitettava tulituskohde ajoissa jotta tykistö voi ampua ensimmäiset kalibrointilaukaukset ja kohde on valmiina ennen kuin vihollispanssari aloittaa asemien pommittamisen.

Annettaessa tulikohde on suotavaa että kohteen antaja seisoo tai on kyyryssä, paljastamatta kuitenkaan asemaansa liian helposti viholliselle. Makuulta tulikohteen antaminen on myös mahdollista, mutta silloin on vaarana että kohde osoittaakin väärään paikkaan. Eli jos edessä on pienikin kumpare, kohde osoittaa siihen kumpareeseen viholliskohteen sijasta.

Eräs ärsyttävimmistä kohteen antamisessa tapahtuvista erheistä on antaa kohde katsomatta kiikareiden "läpi". Jos kohteen antaja ei katso ja tähtää kiikareilla johonkin pisteeseen kohde kyllä tulee sen antajan paikalle, mutta se osoittaa suoraan alaspäin, eli vihollista ei luultavasti näy tykistölle ennen kuin vihollinen on saavuttanut tulenjohtajan asemat.

Lisäksi on muistettava että kohdekamera siirtyy tulenjohtajan olinpaikan yläpuolelle, joten tykistö näkee suuremman alueen kuin tulenjohto kohdetta antaessaan. Tätä voi hyödyntää myös joukkueenjohdossa, koska johtaja voi tarkkailla hieman strategiapelinomaisesti taistelua yläviistosta.

Jos omistaudut tulenjohtoon, muista pysyä myös hengissä ja piilossa. Tulenjohtajan kuollessa kohdekamerat katoavat tykistön käytöstä ja kuollut tulenjohtaja ei pysty antamaan uusia kohteita tai uusimaan edellistä kohdetta. Vaikka kuinka suuri olisi houkutus tulittaa piilostasi, on parempi että vihollisen niskaan sataa pommeja koko loppupelin ajan, kuin että saat yhden tai muutaman tapon ja vihollinen saa selville olinpaikkasi ja tulenjohto keskeytyy.

On hyvä muistaa myös se että talvisodassa suomalaisella kiväärimiehellä on kiikareiden tilalla kaksi molotov cocktailia, joten tulenjohtajan on oltava konepistoolimies, tarkka-ampuja tai tulenjohtajan on saatava venäläinen aseistus kaatuneelta viholliselta. Venäläisillä on aina jokaisella sotilaalla kiikarit konepistoolimiestä lukuunottamatta. Suomella taas kiikarit ovat konepistoolimiehellä aina ja esim. pikakiväärimiehellä on kranaatit ja pioneerilla on kasapanos kiikareiden sijasta.



Onnistuneita tulitus- ja tulenjohtokokemuksia!




Ei kommentteja:

Aika-arkisto